Niet Mostar maar Sarajevo

27 november 2022 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

Dobro veče prijatelji

We zouden naar Mostar maar zijn uiteindelijk in Sarajevo uitgekomen. Midden in het oude centrum een mooi hotel gescoord. We blijven hier 2 nachten. Kunnen we deze mooie stad morgen mooi verkennen.

De rit naar de hoofdstad van Bosnië is prachtig. Veel natuur, zeer heuvelachtig en af en toe een bergpas uit het boekje. Het Tara National Park gedeeltelijk doorkruist en heel lang langs de Drina rivier gereden. Aan de oever van deze rivier zie je ontelbare huisje half op de wal en half in het water. Soms ook geheel drijvend. Als het maar dicht op het water is om te kunnen vissen.

We zijn bij het plaatsje Kotroman de grens overgestoken. Niet bijzonder druk maar toch zo’n 30 minuten aan beide douanekanten verspeelt. Dit keer geen discussie over de autopapieren. Daarna is het genieten van de natuur in Bosnië. Onderweg een Bosnische burger gegeten. Nou daar kan Macdonalds een puntje aan zuigen. Veel en goed voor weinig.

En dan kom je na 5 uur rijden Sarajevo binnenrijden. Mooi vanaf een berg. Het is al een beetje schemerig en de lichtjes dansen in de verte. De straatjes in de stad zijn smal. En het is een wonder dat we zomaar uitkomen voor het Hotel. Tom weet dit keer het slaapplekje in één keer te vinden. Mag ook wel eens gezegd worden.

Toch heeft Tom ons vandaag even verrast. Op een gegeven moment moeten we van hem linksaf. Zeker weer zo’n binnendoortje naar een andere B-weg. Na een stalen brug wordt de weg steeds smaller en lijdt Tom ons naar een onverharde bergpasweg. We denken nog steeds aan een binnendoortje. Maar na 3 duistere en vervallen bergtunneltjes beginnen we toch te twijfelen. En als Tom ook nog aangeeft dat het 49 km is tot de volgende afslag is de maat vol. Tom wordt genegeerd en we draaien op de smalle bergpas zonder vangrail. Maar goed dat we een kleine Altootje hebben.

Morgen gaan we Sarajevo in. Hoe we dat hebben beleefd horen jullie morgen.

Nog een fijne avond.

Jan en Wieke

1. Gjil:
    27 november 2022
    Misschien Tom even updaten? ;)