Tunnel of Hope Sarajevo

28 november 2022 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

Dobro veče prijatelji

Vandaag hebben we Sarajevo van alle kanten gezien. Wat een prachtige stad is dat. Bijna geheel hersteld van de verwoestingen die tussen 1992 en 1995 hebben plaatsgevonden.

Het is half elf en we lopen mee met een groep die een gratis rondleiding krijgt van een enthousiaste Bosnische dame. Zo krijgen we heel wat over de stad te horen. Zo is Sarajevo voor een heel groot gedeelte een islamitische stad met wel 27 moskeeën. Dat levert dagelijks veel gejammer op van de Imams die hun volgers oproepen om te komen bidden.

Het oude stadgedeelte waar ook ons Hotel zich bevindt is ontzettend gezellig met al zijn kleine winkeltjes en eettentjes. Het eten is hier halal en alcohol is ver te zoeken. Dat eerste is niet erg maar het mij onthouden van een lekkere rooie komt wel hard aan.

In de middag hebben we een “Sarajevo War Tunnel Tour” geboekt. Het wordt een interessante tour met een persoonlijke gids. Adi Hasanbegovic is een oorlogsveteraan die het beleg van Sarajevo als soldaat heeft meegemaakt. In zijn Renaultje worden we rondgereden. Zo hebben we de stad van alle kanten kunnen bekijken. We zijn ook naar de “Tunnel of Hope” geweest. Dit was ooit een tunnel van 800 meter onder het vliegveld door. Er is nog een klein stukje tunnel bewaard gebleven. Tijdens het beleg zijn naar schatting zo’n 4 miljoen mensen door deze tunnel gegaan. Op die manier kon men de half miljoen mensen in de stad blijvend bevoorraden.

Natuurlijk hebben we het ook over de politiek gehad. Met het Dayton akkoord is in 1995 de vrede in Bosnië hersteld. Op voorwaarden dat de verschillende etnische groepen zeggenschap kregen over hun eigen gebieden binnen Bosnië. Het resultaat is dat Bosnië 3 presidenten en parlementen heeft. Zeer ingewikkeld en bureaucratisch. Men heeft er hier mee leren leven.

Morgen gaan we weer door. Naar Split in Kroatië. Eens kijken wat daar te beleven is.

Tot morgen

Jan en Wieke

1. Gjil:
    1 december 2022
    Prachtig. Ook wat geproefd van die zoetigheid?