Ventimiglia, een paradijsje op aarde.

19 mei 2023 - Ventimiglia, Italië

Saluti cari amici,

Onze laatste dag in Italië was er eentje van rust. Lekker luieren en Netflixen. De natuur is hier erg mooi. Vanmorgen en tot laat in de middag laag hangende bewolking. Mistig op zijn tijd. De wolken dreven letterlijk langs. Heel surrealistisch.

Dus mensen niet veel beleefd. Of toch wat.
Wieke en ik proberen al een hele tijd lasagne te scoren. Moet kunnen zou je zeggen in het land waar de lasagne is uitgevonden. Je wordt doodgegooid met Pizza's, allerlei pasta's, maar lasagne komt niet op de menukaart voor. Tot vanavond.

Om te dineren zijn we rond 17.00 uur de berg afgekomen. Toch nog 7 km naar het 1e restaurantje. Een tip van een hele vriendelijke Amerikaanse die ook Nederlands kon verstaan. Zij bleek op haar 7e vanuit Nederland te zijn geïmmigreerd naar Amerika. Haar basis was dus Nederlands maar na tientallen jaren was ze het een beetje verleerd.

Maar goed. Het eerste restaurantje moest het helemaal worden. Prima eten en niet duur. Daar gaan we voor. Nou niet dus. De keuken was dicht en ging niet meer open. En dat om half zes. Niet getreurd. Verderop in het centrum zijn genoeg restaurantjes. De zoektocht naar lasagne kon hervat worden. Wat zijn we toch blij dat ons Altootje zo klein is. Past bijna overal tussen. En een passend gaatje werd gevonden.

Nu nog de lasagne. En warempel. Op diverse uitstalborden staat lasagne op het menu. Gaan met die banaan. Nou weer niet. De keukens allemaal gesloten. Blijkt dat de meeste keukens pas weer om half 8 open gaan. Om half acht weer een poging en nu blijken de barretjes die lasagne verkopen om half acht te dicht gaan en nemen de reguliere restaurants om half acht het stokje over. En die hebben geen lasagne op het menu. In Italië gaat alles net een beetje anders.

De Italiaanse keuken is wat ons betreft wat tegengevallen. Als je Hollandse pot gewend bent is dagelijkse pasta of pizza wel erg saai.
En het uit eten is hier duur. Vergelijkbaar met Nederland maar de kwaliteit is minder. Je krijgt minder waar voor je geld.
Daarentegen zijn de kaasjes en vleeswaren wel heel erg lekker.

Zoals gezegd onze laatste vakantiedag. Morgen gaan we via Zwitserland omhoog. Ergens halverwege in Duitsland nog even een nacht bivakkeren en zondag zien we Friesland weer terug.

We hebben nog en paar foto's bijgevoegd. Heb je een idee hoe het uitzicht hier is.

Laterrrrrrr
Jan en Wieke

1. Trynke:
    19 mei 2023
    Smullen van prachtige verhalen en plaatjes. Mooi om jullie avonturiers te mogen volgen. Ik zou die enge bergwegen niet durven. Hartelijk dank. Groetnis fan Trynke.