De overtocht

14 mei 2023 - Agnone Cilento, Italië

Ciao gente, siamo di nuovo online.

We zijn in Italië. Dat was me toch wel een tochtje van Albanië naar het land van de Azzurri's. Als eerste de veerboot in en als laatste eruit. Passen en meten met al die auto's en trucks in het ruim. En dan ook nog achteruit parkeren. Het blijft een spektake om te zien.
We hebben een hutje op dek 9. Helemaal bovenin. We zijn niet de enige op deze etage. Ook een kleine poedel doet van zicht spreken en een paar jonge Albanezen die hun slaapplekje op de overloop hebben gevonden dicht bij een stopcontact om de mobieltjes aan de stroom te houden. Ze hebben het laat gemaakt met hun party.

Even was de zee wat rumoeriger en werden we slingerend in slaap gebracht. En dan is daar Bari aan de horizon. Italy her we come. Nou, voordat we konden komen moesten we tocht zo'n uurtje bij onze reistijd bijschrijven. De douane had er duidelijk zin in. Vooral de Italianen werden goed doorgelicht. Wellicht iets met smokkelwaar?

We hadden nog niet ontbeten en dan komt Macdonalds in beeld. Goede koffie en heerlijke croissantjes als ontbijtje. Maar eerst om bij de Mac te komen moesten we de halve stad door. We zaten eerst op koers maar door afzettingen binnen de stad (iets met verkiezingen) moesten we steeds een uitweg vinden. Dan nog het parkeerprobleem. Vindt in een Italiaanse stad maar eens een plekje. Nou die vonden we tegenover de Mac. Zeer bijzonder.

We hebben het over de rijstijlen van de Balkanezen gehad. Nou de Azzurri's kunnen er ook wat van. Als het maar hard gaat. Goed...we zijn heel aangekomen bij ons nieuwe slaapplekje vlak bij Santa Maria. We dachten..... het is zondag en dan past dit havenplaatsje wel binnen ons reisschema.

De B&B licht tegen een helling aan en we zitten vanaf het balkon de vallei in te zien. Prachtig en heerlijk stil. Behalve de hond van de buren die af en toe wat wil zeggen. We boffen wel met dit stekje. En in één keer goed gereden. De gastvrouw spreekt alleen maar Italiaans. Ze ratelde maar door en wij maar knikken. De uitkomst van het gesprek....morgen om 8 uur ontbijt met hartige en zoete lekkernijen. En dat is dan afgesproken.

En als een beginnende Italiaan hebben we vanavond spaghetti gegeten aan de Tyrreense Zee. Geinig restaurantje aan het water.

Morgen gaan we om Napels heen naar Pietramelara*. Ergens in de regio Campanië. Daarover morgen meer.

Voor straks.... lekker slapen. Laterrrrr

Jan en Wieke

1. Jan P.:
    15 mei 2023
    Wat een prachtige reis en mooie verhalen, blijf genieten hoor.