Pisa

17 mei 2023 - Pisa, Italië

Buona sera amici,

We hebben nog droge voeten. Zoals jullie hebben kunnen zien en lezen is Noord-Italië getroffen door noodweer en zijn er flinke overstromingen gemeld. Dat is aan de oostkant van Noord-Italië. Wij zitten aan de westkant bij Pisa in de buurt .

Over Pisa gesproken. Wij zijn er geweest. Moesten natuurlijk die scheve toren zien. Dat ie scheef is klopt. En dat ie nog niet omgevallen is is te danken aan al die duizenden mensen die de toren tegenhouden voor de unieke foto. Grappig om te zien dat de mensen heen en weer schuiven om precies op het goede plekje te staan voor de foto. We hebben ontzettend veel talen voorbij horen komen. Van alle werelddelen was wel iemand vertegenwoordigd. Gelukkig was het niet zo druk. Dat zal in het hoogseizoen wel ander zijn.

We zouden ook nog even de kathedraal in. Daarvoor konden we een gratis ticket halen. Gratis klink voor een Nederlander goed in de oren. Dat je pas na 2 en een half uur naar binnen mocht was minder. Dat geduld hadden we dan toch ook weer niet. Dan maar de kathedraal* van binnen bekijken via internet. Wel mooi hoor.

Voor ons Pisa avontuur hebben we koffie gedronken in San Gimignano*. Het mooiste stadje van Toscane zegt men. Zoals al op internet werd aangegeven is het net alsof je in de middeleeuwen terug bent. Wat architectuur betreft wel. Wat winkeltjes betreft zo modern als het maar kan. Veel souvenirwinkeltjes en shops met lokale lekkernijen. De WC's bij de schaarse eetgelegenheden draaiden overuren. Wel even 50 cent aftikken. Mooi een verdienmodel.

We zijn weer terug op ons hotelletje il Poggetto (het heuveltje). We hebben hier maar een nachtje bijgeboekt.
Morgen gaan we naar Villatella. Een dorpje aan de frans/Italiaanse grens vlak bij San Remo. De tocht* morgen gaat langs de befaamde kustlijn van Toscane. Die loopt van Pisa, via Genua tot San Remo. We komen dan ook langs het plaatsje Portofino* waar we koffie gaan drinken.

Voor nu doen we het met een Toscaans rood wijntje op het balkonnetje.

Tot morgen

Jan en Wieke