Gratis muziek

25 november 2022 - Vrnjačka Banja, Servië

Dag vrienden,

Het was een beetje een saaie dag vandaag. Geen bergen, een vlakke weg en weinig dorpjes waar we doorheen gingen. Eigenlijk niet veel te beleven. Totdat we uit gingen eten.

We zijn vroeg op onze eindbestemming. Het stadje Drobeta-Turnu Severin ligt aan de Donau en grenst aan Servië. Dat land wordt morgen onze target.

We besluiten om dit keer chinees te gaan eten. We vragen het weer aan iPhone Siri. En ja hoor, er is een afhaal chinees aanwezig met de mogelijkheid om te tafelen. Ongeveer anderhalve kilometer ver. We pakken toch maar de auto want je weet het nooit.

De autorit naar de chinees die Siri in gedachten heeft eindigt voor een slagboom ergens achter op een industrieterrein. Honderd meter verderop moet de afhaalchinees zijn. Nou die was nergens te bekennen. Zeker zelf afgehaald.

Maar goed dat we met de auto zijn. We vragen Siri naar een ander restaurant. Zijn voorstel is er eentje 2 km terug. En dat doen we dan maar. Er staand 3 obers op ons te wachten. Eindelijk weer eens klanten. Wieke wil voor de verandering een soepje vooraf. Er staan 3 soepen in het menu, waarvan er maar ééntje leverbaar is. Aardappelsoep. We zijn benieuwd.

Daar komt de ober aan. Twee plankjes in de hand met daarop de soepborden. Breekt één van de plankjes in tweeën. Daar ging de aardappelsoep over de tafel. Gelukkig een stevige soep. Geen gespetter. Wij zijn gelukkig  gespaart en kunnen zonder soepvlekken verhuizen naar een andere tafel.

De tweede lading soep dient zich aan en het smaakt prima. Na de soep geen ober meer te zien. Vreemd, want zo gevaarlijk zijn we nou ook weer niet. Uiteindelijk na een kwartier zelf maar een ober opgehaald. Het hoofdgerecht blijft gelukkig wel op de plankjes. De koffie na het eten moeten we uiteindelijk ook bijna zelf ophalen. De 3 obers hebben duidelijk een offday.

Het is vrijdagavond en dan gaan de Roemenen uit. En dat is te horen ook. Want 3 onder is een pub waar een bandje actief is. Normaal hebben we ’s avonds op de kamer een muziekje op. Nu komt de muziek van buitenaf of eigenlijk van binnenuit. De muziek is gratis, dus moeten we niet klagen.

Morgen zoals gezegd gaan we naar het plaatsje Vrnjačka Banja in Servië. Voor het eerst buiten de EU. Benieuwd hoe dat gaat. In ieder geval hebben we een mooi slaapplekje geboekt.

Morgen meer.

Groetjes en voor straks…..welterusten.

Jan en Wieke