Aan alles komt een eind

2 december 2022 - Harburg (Schwaben), Duitsland

Grüß Gott freunde,

We zijn op ons laatste slaapplekje. Geen verhaal dit keer. Tijd voor wat cijfers en opmerkingen.

De statistieken:

• 4744 km afgelegd,
  • 10 Europese landen aangedaan,
  • 16 slaapplekjes geboekt,
  • 7 verschillende talen op de radio aangehoord,
  • met 5 verschillende munteenheden betaald,
  • door ongeveer 365 dorpjes gereden,
  • hoogste punt bereikt van 1395 meter,
  • Met een benzineprijs (euro95) van €1.43 per liter was Slovenië de winnaar. Nederland de verliezer met € 1,85.

Wat ons vooral is opgevallen.

• In Saksen (voormalige DDR) veel verouderde en vervuilende industrie geroken  Kunstmatige heuvels met ik weet niet wat daaronder. In de dorpjes nog kinderkopjes in de bestrating en fruitbomen langs de kleine binnenwegen.
  • In Tsjechië en Slowakije heel veel Skoda’s.
    Het grensgebied in Slowakije is wat armoedig. Daar wonen veelal etnische minderheden.
  • Roemenië is duidelijk het lelijke eendje van de bezochte landen. Veel armoede gezien. Bouwvallige huizen en zeer slechte binnenwegen. En heel veel Dacia’s, die je links en rechts om de oren vliegen. De Roemenen zijn agressieve rijders en houden zich slecht aan de verkeersregels. De toegestane snelheden worden massaal genegeerd.
  •  In Servië veel politie op de weg gezien. Regelmatige snelheidscontroles zorgen er wellicht voor dat de Serviërs zich gedragen in het verkeer. Servië is een mooi land. Het eten is prima en goedkoop.
  • Bosnië is zoals al eerder aangegeven een verdeeld land waar Nationalisme hoogtij viert. Onderhuids veel spanningen. Sarajevo scoort een 9. Wat een prachtige stad.
  • In Kroatië nog veel herfstkleuren gezien. Maar ook sneeuw op 1000 meter hoogte. De kustlijn aan de Adriatische zee mag er ook zijn.
  • Slovenië was duidelijk een toetje als het gaat om de bergritten. Helaas moesten we capituleren vanwege sneeuwval op de hogere delen. Het werd te spannend.

We zijn deze reis begonnen op 15 november. Negentien dagen hebben we mogen genieten van de natuur, bijzondere mensen, interessante culturen en lekker eten. Het was een prachtige ervaring. En wat mooi dat jullie er bij waren.

Bedankt voor alle leuke en stimulerende reacties. Tot de volgende keer

Jan en Wieke

1. Gjil:
    2 december 2022
    Nou wat een prachtige reis! Met enorm veel belevenissen :D Heel goede reis terug en tot morgen xxx
  2. Trynke:
    2 december 2022
    Tige bedankt dat ik mocht mee genieten. Helaas, ik ben een angsthaas in de heuvels. Ongelooflijk, hoe mooi de wereld is qua natuur, als je de tijd neemt om te kijken.
  3. Joke Hamberg:
    Wat een mooie reis. Goede reis terug 😘
  4. Hillie en Leo:
    3 december 2022
    Een mooie reis. Zeker de moeite waard om dit nog een keer te doen in de zomer??
  5. Jan P.:
    4 december 2022
    dank voor de mooie verhalen en foto's
  6. Hans van der Lem:
    7 december 2022
    Het was erg leuk om met jullie mee te reizen. Wat een avontuur!