Laatste dag in Kilangala

11 februari 2022 - Kilangala, Tanzania

Het is Vrijdag 11 februari 2022

Het heeft vannacht weer flink geregend. Het is regentijd in Tanzania. Het regent zo hard dat de bui gewoon hoort aankomen. Je ziet dan iedereen wegstuiven om een draag plekje te vinden.

Gistermiddag overkwam mij dat ook toen ik de berg af kwam lopen en halverwege nog net op tijd kon schuilen bij het verlaten huis van Herman Hendriks. Hij heeft hier jaren gewoond.

Herman is van stichting ProTanz. Deze stichting heeft hier de basisschool en kleuterschool opgezet. De basisschool is nu onder beheer van de overheid. De kleuterschool wordt nog door ProTanz ondersteunt.

Oh ja… we hadden het over dat ik net op tijd was om te schuilen. Nou het was net comedy capers. Hoteldebotel van de weg af door hoog gras over een boomstam. Bijna plat op de snuit. Maaaaar we hebben de veranda droog gehaald. En toen kwam me toch een stoot water naar beneden. Dit soort buien hebben we niet in Nederland. Heel mooi om te zien als je droog staat.

We gaan weer verder met wat er vandaag allemaal is gebeurt. Vanochtend heb ik een laptop gegeven aan Peter Kapyunka. Hij is één van de leraren van de VTC. De laptop is een gezamenlijke gift van Jan Postma en Jan Dros en bevat allerlei informatie om meubels en overige houtproducten te maken. Het was een officiële overdracht dat is gefilmd door Aron en nu ook beschikbaar voor mijn trouwe volgers.

In een eerder bericht heb ik aangegeven dat de VTC studenten nodig heeft om dit jaar te overleven.

Vanuit ZZG (Zeister Zending Gemeenschap) zijn de afgelopen jaren al veel studenten gesponsord. En ik geloof dat ze dat dit jaar weer zullen doen. Er moeten dan nog minimaal 15 studenten worden gesponsord. Dat zullen veelal individuele sponsoren zijn. Een student wordt dus gekoppeld aan een sponsor. Om te garanderen dat een sponsor op de hoogte wordt gehouden van de studieresultaten zijn er afspraken gemaakt hoe men de sponsor periodiek gaat voorzien van informatie. Dat zal via de mail gaan. En één persoon binnen de VTC zal verantwoordelijk worden gemaakt dat het communicatieproces naar de sponsoren op tijd en volgens de afspraken verloopt.

Dat gezegd hebbende is het tijd om sponsoren te ronselen. En dat ga ik dan ook doen.

Beste mensen, wat is er mooier om een kansarme jongen of een meisje uit de omgeving van Kilangala te ondersteunen en hem/haar een opleiding te laten volgen waarmee ze overal in Tanzania een bestaan kunnen opbouwen. Door de laatst verkregen VETA licentie is het uiteindelijke behaalde studiecertificaat overal in Tanzania geldig.

Hoe kunt u zich opgeven als sponsor.

• Stuur voor 1 maart een mailtje naar Jan Dros (Multimodus Foundation), emailadres: [email protected].
  • Geef aan hoeveel studenten u wilt sponsoren. Het studiebedrag is €420,- per student en voor een periode van 2 jaar. All-in. Dus inclusief kost en inwoning, studieboeken en examenkosten.
  • Er wordt zo snel mogelijk contact met u opgenomen hoe verder.

De Multimodus Foundation zorgt er voor dat het geld veilig wordt overgemaakt naar de Kilangala Missie in Tanzania.

Weer tot de orde van de dag. De website is af en online. Maak kennis met de mensen van de Kilangala Mission. Kijk snel op https://kilangalamission.com/.

De hosting van de website wordt jaarlijks gesponsord door de Multimodus Foundation.

Gjilke heeft haar project afgerond. Er licht nu een document op tafel waar de taken en rollen in staan beschreven van de Executive Committee, zeg maar het dagelijks bestuur van de missiepost.

Vanuit dit document worden taken en rollen beschreven van de Key Leaders, zeg maar de hoofden van de verschillende organisatieonderdelen. Dat zal met name op afstand gaan via ZOOM meetings.

Terug kijkend op onze tijd hier in Kilangala kan ik gemeend zeggen dat we het heel fijn gehad hebben. We hebben onze doelen gehaald. En dat is best wel bijzonder.

Morgen gaan we op weg naar Dodoma, een nieuw avontuur tegemoet. Tot later.

Gjilke en Jan

1. Pytsje Kampen van der Heide:
    11 februari 2022
    Heel veel gedaan,gezien, gehoord, geluisterd, gepraat en uit gelegd en nu op naar het volgende doel.
    Wens jullie in safe safari
  2. Rients en Tineke Hoekstra.:
    12 februari 2022
    Heel veel succes op jullie doorreis.
    We zijn op de wereld om elkaar.om elkaar om te helpen niet waar.
    Ook fijn om al die vrolijke kinderen te horen. Heel bijzonder!!!