Van Sumbawanga naar Mbeya

13 februari 2022 - Mbeya, Tanzania

Het is Zaterdag 12 februari 2022

Dag luitjes we zijn net aangekomen bij een lodge midden in Mbeya. We zijn met de Toyota van Aron onderweg naar Dodoma, de hoofdstad van Tanzania waar Johnson wat zaken moet afhandelen.

Mbeya is een stad in het zuidwesten van Tanzania. Het ligt aan de voet van de Loleza Peak, tussen de bergketens Mbeya en Poroto. Aan de rand van de stad ligt Lake Ngozi, een enorm kratermeer omgeven door dicht bos dat rijk is aan vogels. Kitulo Plateau National Park, ten zuidoosten van de stad, staat bekend om zijn kleurrijke wilde bloemen. Verder naar het zuiden ligt Matema Beach, een badplaats aan de oevers van het uitgestrekte, met vis gevulde Nyasa-meer.

Onderweg natuurlijk het een en ander beleefd. Weer 300 km gratis massage met al die bulten in de weg, je weet wel “the sleeping policemen”.

Je komt van alles tegen. Opvallend was een driewiel bakfietsbrommer met een compleet bankstel en andere meubilair op een bak van 2,5 bij 1,5 meter. Een stellage van ongeveer 2 meter hoog en dan ook nog met z’n tweetjes achter het stuur. Kon net niet een foto maken. Hilarisch maar niet zeldzaam hier.

Een ander moment was een brommer met achterop een twee meterlange korf (overdwars) waarin wel 30 kippen zaten, als het er niet meer waren. Arme beestjes, samengedrukt met de kopjes door de korfgaten. Van de minder gelukkigen staken de pootjes naar buiten. Het kan allemaal hier.

En dan die fietsers die over dwars wel drie meter lange suikerrietstengels vervoeren. Ze kunnen de vracht alleen in balans houden als ze naast de fiets lopen. Op naar de markt om wat centjes te verdienen.

Bij een tussenstop in Tundoma (het grensplaatsje tegen Zambia aan) hebben we heerlijke “sweet banana’s” (hele kleine zoet banaantjes) gekocht en chocokoekjes voor Aron (is hij gek op). Het middageten bestond weer uit Chips Mayai, aangevuld met kleine stukjes geitenvlees.

En nu zit ik 12 uur later in de deuropening van de lodge de blog te schrijven. Het is net gaan regenen. Klein buitje trouwens. Aron is er van tussen naar de “barbershop”. Vindt dat zijn kroeshaar te lang is. Ik geloof dat zijn baard ook een beurt krijgt. Morgen horen jullie het resultaat.

Het is laat als we van het eten terugkomen. Snel naar bed want morgen is het weer vroeg op naar Dodoma. Welterusten en tot morgen.

Trouwens....even een tip. Als je de plaatsnamen even Googelt dan kom verrassende dingen tegen. De moeite waard om ook even te lezen.

Gjilke en Jan

1. Douwe:
    14 februari 2022
    Goeie reis!
  2. Jan P.:
    14 februari 2022
    Mooie praatjes en plaatjes, ook het filmpje met Kapyunka, asanta sana. Safari njema.