Het is tijd voor avocado’s

10 februari 2022 - Kilangala, Tanzania

Het is donderdag 10 februari 2022

Gisteren hebben we een bezoek gebracht aan Sumbawanga om eindelijk een simkaartje te scoren voor mijn internet routertje (draadloze broekzak internet ontvanger). Nu heb ik gelukkig overal weer internet tot mijn beschikking. Wat is dat lastig als je niet meer via dat medium kunt communiceren.

Op het moment dat ik het routertje aanzette kwamen de achterstallige berichtjes binnen. Bedankt voor alle die mooie en positieve berichtjes op mijn blog. Asante sana.

Een bezoekje aan Sumbawanga betekent voor iedereen wat inslaan en meenemen. En natuurlijk meerijders die ook wat te zoeken hebben in de grote stad. Een volle auto dus.

Sumbawanga is een grote provinciestad van ongeveer 250.000 inwoners en heeft meer te bieden dan de kleine dorpjes in de omgeving van Kilangala. Dus moest er onder andere kunstmest, rijst, olie en een autoaccu worden ingeslagen.

We zijn ook nog even naar een oud echo apparaat voor controles bij zwangere vrouwen wezen kijken. Het 17 jaar oude apparaat bleek 10 jaar geleden geschonken te zijn door een Canadese organisatie en bestemt voor het ziekenhuis in Kilangala. Doordat er toen in Kilangala geen stroom was is dit apparaat 10 jaar in een hoekje bij een huisartsenpost blijven staan. Het oude beestje was niet meer aan de gang te krijgen. Helaas pindakaas.

Ook hebben we 100 kleine avocado boompjes gekocht bij een teler. Die moesten ook nog maar mee. Kun je voorstellen hoe vol de auto was. Want ook de passagiers van de heenweg moesten ook weer mee terug. Het was wel een gezellige boel onder weg. Met als hoogte punt een plaspauze met 4 man op een rijtje.

Bij het avondeten worden de ervaringen van de dag gedeeld. Gjilke heeft een goed gevoel over de voortgang van het HRM proces. Zo goed dat ze langer wil blijven dan de geplande 2 dagen. En dat vind deze jongen niet erg. Doorpakken als het goed gaat. Dat is het motto. We blijven tot zaterdag en reizen dan met de auto mee met Aron en Johnson naar Dodoma, de hoofdstad van Tanzania.  Johnson moet daar e.e.a. regelen met de overheid.

Gjilke is goed bezig. Zoals al eerder gemeld is ze samen met de stafleden Krispin en Grace bezig de taken en rollen van iedereen te beschrijven. Zodat duidelijk is wat van iedereen verwacht wordt. En dat blijkt heel verhelderend te zijn omdat de taken en rollen nog niet echt duidelijk waren. Daar komt dus nu verandering in. Betekent ook dat er uiteindelijk afspraken gemaakt kunnen worden over te halen doelen. Zo wordt het uiteindelijk ook mogelijk het strategische vijfjarenplan verder uit te werken. Het is allemaal met elkaar verbonden. En natuurlijk komen er ook trainingen ter sprake die nodig zijn om de diverse taken en rollen goed te kunnen uitvoeren. Ook daar is aandacht voor.

Grace bijvoorbeeld gaat eind februari starten met een gevorderde accountant opleiding in Sumbawanga. Dat is mooi want er wordt steeds meer gevraagd van haar als penningmeester.

Nu even wat anders. We zijn een dag verder. Het is nu donderdag. De avocado boompjes zijn vanmorgen gepland. Een feest om te zien (bekijk de video). Honderd boompjes die over 3 jaar avocado’s gaan opleveren. Maar goed dat ze het vanmorgen gedaan hebben want vanmiddag heeft het hier flink geregend. Tja… dan gaan de boompjes wat moeilijker de grond/blubber in.

De website is bijna klaar. Dat wordt natuurlijk wereldnieuws. De Kilangala Mission in volle glorie op het internet. En wat nog het mooiste is. Ze hebben er met een beetje hulp zelf aan gewerkt. En…. ze kunnen het in de toekomst zelf bijhouden.

Het is mooi geweest. Morgen weer meer.

Gjilke en Jan

1. Pytsje Kampen van der Heide:
    10 februari 2022
    Je reist nooit alleen en de auto hoort afgeladen te zijn weer een belevenis. Mooi dat Gjilke het ook plezierig vind dat is fijn voor jullie beide en het werkt. Zo lees ik uit de berichten geven jullie "spoedcursussen" daar moet een draaiboek van achter blijven!
    Avocado,s geplant met vele mensen is daaraltijd heel gezellig ,vele handen maken licht werk."We can change the world and make a better place. It is in your hands to make a difference."Nelson Mandela uitspraak.
  2. Jan P.:
    11 februari 2022