Montenegro in vogelvlucht

5 mei 2023 - Ulcinj, Montenegro

Добар дан драги пријатељи,

We zijn vandaag uit de EU gestapt. We hebben Kroatië geruild voor Montenegro. Het paspoort en autopapieren in de aanslag. Geen problemen aan de grens. Ze zijn blij met ons.
Wat opvalt is dat de rijstijl van de Montenegrijnen stevig is. Veel emoties en af en toe op het randje. Wij dachten dat het in Roemenië vorig jaar neet ging. Nou hier hebben ze de Roemenen wat ons betreft overtroffen. En dat mag je gerust een prestatie noemen.

Goed . Het Altootje heeft de uitdagende reis naar ons slaapplaatsje goed doorstaan.
Het vinden van de slaapplek in Ulcinj was best wel een dingetje. Zowel Tom als de dame in de iPhone wisten het opgegeven adres niet te vinden. En dan ben je zo blind als een paard. Tot overmaat van ramp is de eigenaar van Hotel Ajana ook niet te te bereiken. Althans niet via mijn telefoon. Beltegoed voor het buitenland op en geen internet om op te waarderen.

Geluk bij een ongeluk rijden we recht op het plaatselijke politiebureau af. Een brave wetsdienaar wil het hotel wel even bellen. Zijn  beltegoed is wel voldoende. "Of ze ons wel even willen ophalen, bij het politiebureau". De sterke arm van de wet wordt niet genegeerd. We worden opgehaald door de broer van de hoteleigenaar. En braaf rijden we achter hem aan.

Het is 7.30 uur en tijd om te gaan eten. Net als in Spanje eten ze hier laat. Het is dit keer een lokaal visrestaurant. Met een lokaal wijntje en lokale muziek. We voelen ons helemaal thuis in dit Balkenland.

Nog even terug naar vanmorgen. De rit van vandaag was maar heel kort. Toch hebben we er lang over gedaan. Eerst hebben we het wonderschone dorpje Perast bezocht. Het 350 inwoners tellende dorpje ligt tegenover 2 bijzondere eilandjes. Daarna hebben we geluncht in Kotor, om vervolgens door te rijden naar Ulcinj, dicht bij de Albanese grens. Onderweg zijn we ook nog langs Sveti Stefan gereden. Zo van bovenaf een bijzonder eilandje met een verhaal. Klik maar op de link voor meer info. Zie ook de foto's van vandaag.

Mooi. Dat was het weer. Veel gezien en geweldig genoten. Vooral van het weer. Zeer zonnig en 23 graden. De korte broek en sandalen kunnen weer aan.

Morgen gaan we trippen we rond het "Skadar meer". En jullie zijn er weer bij.
Tot morgen

Jan en Wieke

1. Pytsje Kampen van der Heide:
    8 mei 2023
    Wat een mooie omgeving en Wieke zit daar ook zo mooi bij het water . Deze dag zat ook weer vol van tegen en voorspoed .. gegroet