Pizza en Romaanse taal

21 november 2022 - Sighisoara, Roemenië

Bine ați revenit prieteni

We hebben er vandaag een relatief kort ritje (250km) op zitten. Rond 4 uur aangekomen bij het Gasthaus Alte Post in het kleurrijke plaatsje Sighişoara. Deze stad is in het verleden een Saksische (Duitstalige) stad geweest met een Roemeense minderheid. Nu is het meer een Roemeense stad met een Hongaarse minderheid. Het kan verkeren.

Het gasthuis is prachtig oud van binnen. Het is tevens een Pizzeria en je raad nooit wat we gegeten hebben. Het eten is hier erg goedkoop. Scheelt ongeveer de helft met Nederland.

Onderweg weer veel gezien. Bergdorpjes met krotten van huizen. Zeer armoedig.

Mensen in het zwart gekleed. Gingen naar of kwamen van de kerk. Vooral oude mensen. We denken dat de jeugd allang is vertrokken naar betere oorden. Eigenlijk zie je dat ook wel een beetje in Nederland. Vergrijzing van het platteland.

Als je de Roemenen hoort praten dan hoor je vaak Italiaanse woorden. Soms ook Frans. We hebben het even opgezocht. Het Roemeens is een Romaanse taal. De taal is dus verwant aan onder andere het Italiaans, Spaans, Catalaans, Frans en Portugees. ’t Is maar dat je het weet.

De maximum snelheden in Roemenië worden met een korreltje zout genomen. Wij braaf met 50 km/u door de dorpjes. Vliegen de Roemenen ons links en rechts voorbij.  We krijgen nog net niet de vinger op het voorhoofd. Uiteindelijk hebben we ons aangepast en zijn we qua snelheden volledig ingeburgerd.

Het weer vandaag was regenachtig. Hoog in de bergen ook wat mistig. Af en toe de mistachterlamp gebruikt. We willen natuurlijk geen Roemeen in de achterbak. De literprijs voor E10 benzine is hier €1,44. Ik denk dat ze het Romaanse kwartje van Kok er af hebben gehaald. Slowakije was trouwens ook niet duur, €1,67.

Het is hier een uur later dan in Nederland. Een andere tijdzone dus. Hierdoor een uur te vroeg ingeschakeld op het Nederlands elftal. Zit je naar de TV te koekeloeren wordt er nog niet gespeeld. De wedstrijd gezien met Roemeens commentaar. Geinig hoe ze Nederlandse namen uitpreken.

Maar wat hebben ze weer slecht gespeeld. En wat was die Friese Heerenveen keeper weer goed zeg.
Een lange Fries die de Hollanders een nederlaag heeft bespaard. Dat doet ons goed.

Zo dat was het weer. Iets minder avontuur. Wat meer weetjes.

Tot morgen

Jan en Wieke

1. Joop & Carla:
    22 november 2022
    We vinden het erg leuk om jullie reisbelevenissen te volgen.
    We leven mee met de bergritten door de mist, met de kuilen en de hobbels en het zoeken naar de onderkomens voor de nacht.
    In gedachten komt Drs. P. op: Troïka hier, troïka daar...
    Gaan we binnenkort ook nog lezen over wolven en beren op de weg, haha??
    Blijf genieten en mooie verhalen sturen.
    Carla en Joop.