Op zoek naar “Kürtőskalács”.

22 november 2022 - Sighisoara, Roemenië

Lată-ne din nou

Besloten nog een nachtje bij te tekenen in Sighişoara. Kunnen we mooi het stadje verkennen.
Heel veel eettentjes en kleine winkeltjes met kitscherig spul. Allemaal voor DE toerist. En dat zijn wij.

Zo af en toe hoor je wat Engels om je heen. Vooral als je bij één van de toeristische attracties bent. En die zijn hier wel. Alleen niet op zeeniveau. Waarom staan die mooie gebouwen altijd op een berg. Moeten de "oudjes" weer de hoogte in om dat alles te bewonderen.

We hebben De scholierentrap uit 1642 beklommen. Deze overdekte trap net buiten het oude centrum van Sighisoara werd in 1642 gebouwd zodat de kinderen in de winter veilig de steile route naar de hooggelegen school konden nemen. Die school (Lyceum) is er nog steeds naast de Nicolaaskerk boven op een heuvel. De trap was ooit langer maar heeft na een renovatie nog ongeveer de helft van de treden (172).

En met 172 treden op en af in de benen was het natuurlijk weer tijd voor een bakkie. Voor Wiekes cafeïne shot. Een klein tentje gezocht en gevonden. Drie kleine tafeltjes en een jonge gastvrouw. De koffie was goed. Niet zo’n bakkie met een klein laagje koffie waar je hoogtevrees van krijgt. Nee een volle bak van vers gemalen koffie. En dat voor 5 lei (€1).

We zijn ook op zoek geweest naar de zoete lekkernij “Kürtőskalács”.
Dit traditionele gerecht wordt op een eigenaardige manier bereid: het zoet gekruide deeg, vaak met kaneel, wordt fijn uitgespreid en om een kegelvormige stok (bakhout) gewikkeld, die dan boven het smeulende houtvuur gehouden wordt om te bakken. Moet erg lekker zijn.

Door goedwillende Roemenen van hot-bakker naar her-bakker gestuurd. Niet gevonden. Heel jammer. Komende dagen wellicht meer geluk.

Het weer was vandaag prachtig. Heldere lucht en een warm zonnetje. Mooi voor de foto’s.

Met de etenstijden zijn we ondertussen ook ingeburgerd. Dus pas om 7 uur vanavond gestart met het warme eten. Dit keer zalm met zoete aardappel en kalkoen schnitzel met champignons. Lekkerrrrrrr.

De wijn is hier ook goed. Vergelijkbaar met de Franse kwaliteit. Gisteren aan het bier. Vandaag aan de wijn. Wat is het leven toch goed.

Să ai o seară frumoasă.

Jan en Wieke