Pristina, the place to be.....

8 mei 2023 - Pristina, Servië

Dag allemaal,

Ons hotel staat zoals we al eerder hebben aangegeven in het “old town” centrum van Pristina. Dat is te merken ook. Eerst vanmorgen om half 5 de jammerende imam. Tis net alsof je uit een vreemde droom ontwaakt. Zo rond 7 uur de vuilniswagen die met veel herrie de vuilcontainers van de aan de overkant gelegen supermarktje leegt. Dan ben je wel klaarwakker.

Maar de ochtenddrukte heeft ook zo zijn charme. Zittend op een balkonnetje op 1 hoog kun je alles overzien. En dat is leuk hoor. Naast het hotel is een koffiebar dat al vroeg vol zit met rokende oude mannen aan de espresso of wellicht iets sterkers. De sterke verhalen vliegen over en weer. Ze praten luid maar ik kan ze niet verstaan. En allemaal buiten zitten want het is nu (9 uur) al zo’n 20 graden. Heerlijk.

Dan zijn er de vegende mannen van de gemeente. Die met een klikocontainer achter zich aan zeulend door de straten heen wegen. Heel vaak een praatje makend en vooral niet vergeten te roken. Ze hebben herkenbare gele hesjes aan. Gezien de rijstijl van de dames en heren hier in de stad geen overbodige luxe.

Tegenover ons balkonnetje klimt een man in T-shirt een elektriciteitspaal in om een internetkabel aan te sluiten. Er komen ook allerlei stroomkabels samen op het punt waar hij een kastje open maakt. Het is één en al spaghetti van en naar de paal. Gelukkig weet hij welke kabel hij moet doorverbinden. Wonderlijk.
Wat opvalt is dat er veel grote stroomaggregaten staan opgesteld bij o.a. banken en grotere hotels. Lijkt erop dat de stroom er wel eens uitvliegt. Met al die bovengrondse bedradingen kan ik me dat goed voorstellen.

De bevolking in Kosovo is voor 90% moslim. Maar wel heel westers gericht. Amper hoofddoekjes gezien. Heel veel kleine bedrijfjes met levensmiddelen. Die zijn tot 10 uur ’s avonds open.

We hadden het vanmorgen over de mannen in de koffiebar. Nu vroeg in de middag weer gejammer van de imam en alle mannen plots weg uit de bar. Helemaal leeg. Driekwartier later zitten ze er weer te kwekken. Rara hoe kan dat. Nou……wat denken jullie?

We zijn zonet ook even de markt over geweest. Overdekt met plastic en wat er voor door gaat. Tegen de zon denk ik. Heel veel groentestalletjes en natuurlijk ook veel snuisterijen. Lijkt Afrika wel.
Vanaf een terrasje zien we binnen een half uur 4 keer een politieauto door het drukke verkeer heen laveren. Met loeiende sirenes. De brandweer is ook actief. Met een hoogwerker pleisterwerk van een gebouw aan het loswrikken voordat iemand dat op zijn kop krijgt. We vervelen ons niet en kijken onze ogen uit.

Het is onze rustdag. Dus zitten we ook veel op ons balkonnetje te genieten van wat er beneden allemaal gebeurd. Mensen kijken is tocht best wel leuk. En natuurlijk af en toe commentaar geven. Het gaat hier zo anders. Heerlijk.

Hierbij nog wat weetjes voor als je ook deze kant op gaat.

• Zowel in Montenegro als in Kosovo is de Euro de officiële munteenheid. Ook in Noord-Macedonië en Albanië kun je met euro’s betalen. Het wisselgeld is wel weer in de lokale munteenheid. En je bent wellicht duurder uit.
  • Een bakje koffie op een terrasje kost in Kosovo, Noord-Macedonië en Albanië gemiddeld €1 en altijd met een glas water.
  • Uit eten is een feest voor ons noordelingen. Een pizza van 40cm kost hier €6. Stevig dineren met een wijntje voor nog geen €10. Prima kost.
  • Toeteren hier is een ware volksgewoonte. Als je niet toetert hoor je er niet bij. Wij toeteren niet.

Morgen pakken we weer onze biezen en gaan we op naar Skopje, de hoofdstad van Noord-Macedonië. In de buurt van Skopje is de Matka Canyon te bewonderen. Moet heel mooi zijn. We zijn erg benieuwd.

Mooi. Dat was het weer voor vandaag. Iets meer tekst en observaties. Dat kan als je een rustdag hebt.

Groetjes
Jan en Wieke

1. Jan P.:
    8 mei 2023
    Mooi hoor, de Plivitce meren in Kroatie zijn een echte aanrader, misschien op de terugweg? veel plezier verder.