De reis naar Pristina

7 mei 2023

Dag luitjes,

Vandaag weer mooie natuur gezien. We hebben 4 landen aangedaan en zonder problemen 5 grensposten gepasseerd. We zijn dus heeeel betrouwbaar. Tis maar dat je het weet.

De reis begon vanmorgen in Montenegro en via de SH20 in Albanië omhoog naar weer een stukje Montenegro. Vervolgens doorgereden naar Špiljani in Servië. In Servië waren ze met het wegdek bezig. Zelfs op zondag. Zo'n 30 km afgeschraapt wegdek waar nog nieuw asfalt op moet. Het Altootje kreeg het flink te verduren. Wij ook.

We zijn weer op een slaapplekje beland. Hotel Prima, in het hartje van Pristina. De Imam van de naast gelegen moskee heeft zo net weer even gejammerd. Zal morgenochtend wel weer een feest worden.

Hoogtepunt van vandaag was toch wel de reis door Albanië. Zelden zo'n mooie route gezien. Vooral voor motorrijders zeer geschikt. Prima asfalt, mooie bochten en veel hoogteverschil. En je vergaapt je aan de mooie natuur. Geweldig.

Bij de grenspost tussen Servië en Kosovo viel ons wat op. Bepaalde delen van de kenplaten moesten met witte stikkers afgeplakt worden. Het blijkt een politiek spel te zijn tussen de twee landen. Serviërs mogen alleen met de auto in Kosovo komen als ze het blauwe gedeelte van de kentekenplaat, waar SRB op staat, afplakken. Ook het Servische wapen in het midden van de plaat moet afgeplakt worden. Kosovaren moeten het zelfde doen als ze met de auto naar Servië willen. Waar grote landen klein in kunnen zijn.
Klik hier om meer te lezen over dit onderwerp.

We blijven 2 nachtjes in Pristina. Morgen een rustdag. Dan gaan we in het oude centrum rondstruinen. Misschien valt er wat te beleven.

Tot morgen

Jan en Wieke

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade