Rijp op de toppen van de Kroatische bergen.

30 november 2022 - Opatija, Kroatië

Daar zijn we weer,

Vandaag was weer een reisdag. Het kustdorpje Lovran is ons doel. Opstaan, douchen, ontbijten en pleite. Tom instellen en gaan met het altootje. Toch even het profiel van de voorbanden checken. Met al die bochten hebben de voorbanden het zwaar. Geen probleem. Ze kunnen nog wel een aantal bochten mee.

We rijden ongeveer zo’n 250 tot 300 km op een dag. Dat lijkt weinig maar als je alleen op B-wegen rijdt dan is de gemiddelde snelheid tussen de 50 en 60 km per uur. Dus ben je best wel een tijdje onderweg. Dit doen we bewust omdat je dan heel veel van de natuur ziet en door allerlei dorpjes rijdt waar dan ook weer van alles is te zien.

En dan heb je Tom nog. Die heeft de opdracht gekregen om B-wegen te kiezen met de veel bochten en hoogteverschillen. Dat is vooral voor het motorrijden. Voor ons altootje is het ook goed te doen. Behalve natuurlijk als Tom eigenzinnig een verkeerde alternatieve tour voor ons bedenkt. En nee, Tom is niet verouderd. Hij is al 2 keer opgefrist met een update.

Vandaag zijn we noordwaarts door Kroatië heen gereden. Weer een prachtige route met veel bergen en valleien. Ook dit keer weer door een skigebied waar nog geen sneeuw ligt. Wel een beetje vorst op 1000 meter plus. Door de laag hangende wolken ontstaat er rijp op de dennenbomen. Mooi gezicht. Eén rechte lijn met daarboven witte en daaronder groene dennenbomen. Prachtig om te zien.

Waren de bladeren in de Karpaten bijna allemaal van de bomen. In Kroatië loopt dat proces achter en hebben we prachtige herfstkleuren gezien. Echt een mooi natuurtoetje die we met volle teugen opnemen.
Het laatste stukje van de reis hebben we langs de Adriatische zee gereden. Prachtig. Er staat een pittige wind. We schatten zo’n 7 a 8. Zo’n valwind wordt hier de Bora genoemd.

De Bora is een droge, vaak snijdend koude valwind uit noordoostelijke richting. Deze wind laat zich vooral voelen tijdens de winter over de Adriatische Zee en de kustgebieden tussen Triëst en Dubrovnik. De wind ontstaat boven de Balkan-hoogvlakte of is afkomstig uit de Russische vlaktes en valt langs een steile bergwand (1000 m). De wind wordt gekanaliseerd door de bergtoppen waardoor plaatselijk windstoten tot 180 km/u kunnen ontstaan. Het is maar dat je het weet.

Morgen gaan we weer door naar Slovenië. Friesland komt steeds dichterbij.

Voor straks lekker slapen en tot morgen

Jan en Wieke

1. Gjil:
    1 december 2022
    Langzaam waaien jullie weer terug naar huis!