Selfie met de kerstman

29 november 2022 - Split, Kroatië

Dobra večer, prijatelji

Een bakkie koffie scoren op 1200 meter hoogte bij een prachtig hotel in een skigebied waar Clinton met zijn vrouw Hillary ooit ook hebben gelogeerd. Dat is nog eens kikken.

We zijn weer veilig in bij ons nieuwe slaapplekje beland. Dit keer in Split, Kroatië.
Was wel even zoeken maar uiteindelijk toch gevonden. Weer voor een dichte deur. Dus maar even bellen. Daarna appen en uiteindelijk kunnen we met een deurcode binnenkomen. Kamer 9 staat er in ons berichtje. De gastvrouw doet alles op afstand.

Straks gaan we naar een sportcafé. Kijken hoe het Nederlands elftal er van af brengt. Maar voor het zover is gaan we even terug naar vandaag.

Nu we door heel Bosnië zijn gereden wordt duidelijk hoe die etnische verschillen dit land verscheuren. Aan de Servische en Kroatische kant van Bosnië bevindt zich de entiteit Servische Republiek (Republika Srpska). Het overige deel van Bosnië bestaat uit de Federatie van Bosnië en Herzegovina (Federacija Bosna i Hercegovina). De nationalistische verschillen in die gebieden worden heel sterk duidelijk gemaakt met hun eigen vlaggen. En dan zijn er nog de verschillen in geloofsovertuigingen. De Bosnische Serviërs zijn over het algemeen Orthodox, de Bosniaken zijn merendeels moslim en de Kroaten worden als katholiek bestempeld.

Nou, probeer daar maar eens een eenheid van te maken. In Nederland heb je alleen de Hollanders en de Friezen. Dat is nog te overzien. Toch!

Goed. We gaan het eens over onze reis naar Split hebben. Die was weer boordevol schoonheid. We zijn dwars door de Neretva Vallei gereden. Eerst via bergpassen de hoogte in en dan kom je uit op een 1200 meter hoog plateau waar zich meerdere skioorden bevinden. Het is daar dat we in een prachtig hotel aan de koffie gaan. Aan de muur foto’s van de eigenares met de fam. Clinton. Heel speciaal. Buiten hebben we even een selfie gemaakt met de kerstman. Het is rond het vriespunt en even verderop zien we een meertje bedekt met een dun laagje ijs. Wat een mooie wereld. Echt een aanrader.

Eenmaal terug in de EU dalen we langzaam weer naar zeeniveau. En dan zien we plots de Adriatische zee. De temperatuur stijgt naarmate we verder zakken. Uiteindelijk blijft het steken bij 11 graden. Voelt gewoon warm aan.

Weer terug naar de realiteit. We zitten rond 4 uur in een sportcafé zo’n 500 meter van onze slaapplek. Blijkt de Kroatische televisie de ander poulewedstrijd Ecuador-Senegal uit te zenden. Nou zeg. Daar zijn we niet voor gekomen. Achteraf is deze wedstrijd toch leuker geweest dan de Nederlandse pot met Qatar. Mooi dat Senegal door is. Goed voor Afrika.

Morgen gaan we langzamerhand weer terug naar huis. Tussenstop in Lovran, Noord Kroatië.

Fijne avond nog.

Jan en Wieke

1. Joop & Carla:
    29 november 2022
    Wat een leuk verhaal weer.
    En wat een vrolijke selfie. Alleen jullie eigen kerstmutsen ontbreken nog, haha.
    Goeie reis terug.
    Goof, Siebe en de kippenfamilie staan al op de uitkijk