Op zoek naar de Goralen

19 november 2022 - Kraków, Polen

Dzień dobry przyjaciele,

We zijn na een dagje Polen weer terug op het nest in Ždiar (Slowakije). We hebben maar een nachtje bijgeboekt. De Karpaten moeten nog maar even wachten.

Zoals gisteren al voorspeld zijn we even naar Polen afgereisd. Naar het dorp Zakopane om precies te zijn. Zakopane is de winterhoofdplaats van Polen maar ook de bakermat van de Goralen.

De Goralen zijn een vergeten bergvolk op de grens met Polen en Slowakije. De mensen leven dicht bij de natuur. Niks mechanisatie, alles nog met paard en wagen. Alhoewel een aantal “modernere” Goralen een aftandse tractor gebruiken om zware boomstammen uit het bos te vervoeren.

Op de heenreis vandaag naar Zakopane reden we zelfs achter een twee paard en wagen met daarop twee berggoeroes. Bergje op wel te verstaan. Alhoewel de paardjes hun best deden konden ze niet voorkomen dat er achter hun een enorme file ontstond van hypermoderne auto’s. Wij vonden dat wel een leuk gezicht. Een paar Slowaken niet. Die gingen er met gierende banden omheen. Iets te ver van de natuur die gasten.

We proberen nog meer Goralen te ontdekken maar deze mensen zijn door de commercie ingehaald. Overal reclameborden, hotels, restaurants en paleizen van huizen. Geld speelt hier duidelijk de boventoon. Jammer en geen wonder dat de Goralen voor hun identiteit moet vechten.

Een tip. Op Netflix vindt je een mooie documentaire over de Goralen.

Omdat we toch al in Polen waren zijn we ook nog doorgereden naar Kraków. Een grote stad met een prachtig centrum. Nog wat souvenirtjes gekocht en natuurlijk even ergens gegeten. De terugweg naar onze auto was toch nog een avontuur. In alle enthousiasme liepen we net even de verkeerde kant op. Een Engels sprekende Poolse dame bracht ons weer op het spoor. Wel zo het halve Centrum gezien.

Maar nu (lig)zitten we weer lekker ontspannen op ons kamertje naar een Netflix film te kijken. Daarvoor nog even gezien dat onze Max morgen weer pole position staat in Abu Dhabi. Wat is die gozer toch goed man.

Nou. dat was het weer. Morgen gaan we richting Hongarije. Hopelijk weet Tom nu wel het hotel te vinden.

Lekker slapen straks

Jan en Wieke

1. Familie Baron :-):
    20 november 2022
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen, ziet er goed uit! Veel plezier vandaag!
  2. Hans van der Lem:
    20 november 2022
    Leuk om jullie te volgen. Herkenbare plekken, zoals de Harz en Reuzengebergte, maar Slowakije zijn wij nog niet geweest. Heel benieuwd naar het vervolg.